Servicemanagement, 8 augustus 2014

Directie, leidinggevenden en ondersteunende afdelingen van SMB Willems zijn het afgelopen half jaar onderworpen aan een uitgebreid opleidings- en ontwikkeltraject. Aanleiding vormde onder meer de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.

Petra Willems – directeur van het Arnhemse schoonmaakbedrijf – vertelt: “Het gedachtegoed uit de Code sluit zeer goed aan bij onze opvatting over hoe we ons bedrijf willen leiden en hoe we willen omgaan met onze medewerkers. De Code gaat onder meer over investeren in mensen, zodat ze zich kunnen ontwikkelen.”

Naast de Code wijst de directeur op een andere oorzaak achter het ontwikkelingstraject. “Schoonmaakmedewerkers kunnen bij ons binnen twee jaar doorgroeien tot rayonleider. Door de groei van ons bedrijf en het aantal leidinggevenden was al snel duidelijk dat we een opleidings- en ontwikkeltraject moesten starten.”

Lovenswaardig
SMB Willems onderwierp haar leidinggevenden aan de trainingen ‘coachend leidinggeven en werkoverleg’, ‘voorkomen psychisch verzuim’, ‘persoonlijke effectiviteit’ en ‘communicatieve vaardigheden’. Willems: “Lovenswaardig is dat de medewerkers het traject geheel in eigen tijd hebben doorlopen, op doordeweekse avonden en zaterdagen.”

Het schoonmaakbedrijf heeft naar eigen zeggen de doelstelling uit te groeien tot het leukste, verrassendste, meest unieke en transparante bedrijf in haar werkgebied. Daarin spelen de medewerkers een cruciale rol, stelt commercieel manager Niels Staverman. “Onze medewerkers bepalen of wij het leukste bedrijf zijn.”

Sterke punten
Dat betekende dat iedereen tijdens het opleidingstraject ook met een kritische blik naar zichzelf diende te kijken. De directie vormde daarin geen uitzondering.

Mede-directeur Tim de Jong legt uit: “We hebben niet alleen onze functioneringssystematiek vernieuwd, we hebben ook naar onze manier van samenwerken gekeken. Daarbij hebben we goed gekeken naar onze persoonlijke sterke én minder sterke kanten. Dit hebben we ook naar elkaar uitgesproken. Daar heb je als team veel baat bij.”

“Maar naast coaching op individuele, gewenste vaardigheden kregen de leidinggevenden onder meer een cursus communicatie via e-mail en een training over het houden van gesprekken over psychisch verzuim“, vervolgt De Jong. “Ook het omgaan met klanten stond centraal in het traject. Een heldere en duidelijke digitale mappenstructuur – waarin informatie over alle klanten gemakkelijk is terug te vinden – draagt bijvoorbeeld bij aan een betere, onderlinge communicatie.”

Projectgroepen
Want uiteindelijk moet SMB Willems vanzelfsprekend vooral voor huidige én potentiële klanten te boek staan als een uniek en vakkundig bedrijf.

Daarom heeft het opleidingstraject geresulteerd in vier projectgroepen die de doelstellingen van het schoonmaakbedrijf kracht moeten bijzetten: ‘leukste bedrijf voor medewerkers’, ‘verrassendste bedrijf voor opdrachtgevers’, ‘teamwork’ en ‘helderheid en transparantie’.

Staverman: “Zo is er onder meer een concept ontwikkeld, waarmee wij onze opdrachtgevers continu moeten verrassen. Dit concept bestaat uit een tiental services, innovaties en unieke acties die tot lange en goede relaties met onze opdrachtgevers moeten leiden.”

IJsjes
Dat het niet alleen bij woorden blijft, bewees SMB Willems al deze zomer door ijsjes uit te delen bij de opstart van een nieuwe opdrachtgever.

De Jong licht toe: “Enerzijds omdat het de warmste dag van het jaar was, anderzijds om een nieuwe, frisse start te maken met het schoonmaakonderhoud. Voor elke gelegenheid willen we iets unieks bedenken, afgestemd op opdrachtgever en omstandigheden.”